گروه شیمی دهگلان

گروه شیمی دهگلان

وبلاگ تخصصی گروه شیمی شهرستان دهگلان استان کردستان
گروه شیمی دهگلان

گروه شیمی دهگلان

وبلاگ تخصصی گروه شیمی شهرستان دهگلان استان کردستان

سلولهاى سوختی (fuel cell)

سلولهاى سوختی (fuel cell)
➖➖➖➖➖➖➖
کاتالیست های نانو ذرات طلا جهت استفاده در پیل سوختی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
سلول سوختی ساختاری همانند سلول گالوانی دارد.پیل های سوختی به طور مستقیم با اکسیداسیون سوخت و کاهیدن اکسیژن جریان الکتریسیته تولید می کنند. در رایجترین سلول سوختی،گاز هیدروژن با گاز اکسیژن به صورت کنترل شده واکنش می دهد و بخش قابل توجهی از انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل میشود. هر سلول سوختی سه جزء اصلی دارد که شامل یک غشا، الکترود آند و الکترود کاتد است. در واقع آند و کاتد کاتالیزگرهایی هستند که انجام نیم واکنش اکسایش و نیم واکنش کاهش را آسانتر می کنند .
یکى از مواردى که یک سلول سوختى را نسبت به هم تاى خود مناسبتر و بهتر مى کند ، کاتالیز گر بکار رفته است . هر چند در گذشته مطالعات زیادى روى سلول سوختى انجام نشده اما امروزه مطالعات گسترده اى در شاخه هاى شیمى و متالوژى صورت گرفته و دست اندر کاران هر روز به نتایج بهتر و مناسبترى دست پیدا مى کنند. 
متاسفانه میزان الکتریسیته تولیدی در این سیستم ها محدود است، و این یکی از دلایل مهم استفاده از کاتالیست ها در این نوع پیل های سوختی است.
یکی از نانوکاتالیست هایی که برای این منظور استفاده می شوند، نانو ذرات طلا می باشند که معایب کاتالیست های مرسوم مانند پلاتینیوم را ندارند. این نانو کاتالیست ها تاثیر بسزایی در افزایش میزان کاهش اکسیژن در این پیل ها را دارا می باشند. از عوامل بسیار مهم در کاتالیست ها یکنواختی آنها در اندازه است که میزان بهره وری واکنش را افزایش می دهد.
در این روش با استفاده از لایه های پلیمری و گرافن میزان پراکندگی ابعادی نانو ذرات به شدت کاهش یافته است که این مسئله نشان دهنده ی افزایش میزان فعالیت این مواد به عنوان کاتالیست در پیل های سوختی می باشد.

http://bit.do/Fuelcell

http://s7.picofile.com/file/8248052384/image.jpeg


مسابقات آزمایشگاه

مسابقات آزمایشگاه شیمی به صورت تیمی در روز سه شنبه 31 فروردین برگزار شد.

بازدید از مدارس

دوشنبه ۳۰/ ۱/ ۹۵ از دبیرستان نمونه دولتی پروین اعتصامی دهگلان کلاس سوم ریاضی درس شیمی دبیر محترم خانم عباسی بازدید به عمل آمد. 1- بودجه بندی کاملا رعایت شده است. 2- امتحان مستمر انجام شده است. 3- آزمایشات به نحو احسن انجام شده است. 4- از نرم افزار ها و انیمیشنهای شیمی استفاده شده است. 5-وضعیت درسی دانش آموزان خیلی خوب است.

با کمال تشکر از خانم عباسی